Jeanines Blogg. Når offentlig sektor misbruker makt.

Nav og myndighetsmisbruk

Nav knebler pressen etter bokutgivelsen «NAV – fra innsiden»?


ABABABABABABABABABABABABABABABABABABABABABABERAU

BOK FRA NAV ANSATT PLUKKER NAV FRA HVERANDRE, BIT FOR BIT.

I desember 2014 ga NAV-ansatt David Friman ut boken «NAV – fra innsiden».
NAV-ledelsen sa deretter at de ikke kjente seg igjen i kritikken. Siden har det vært taust om boken.
Løse rykter vil ha det til at krefter i NAV-ledelsen har lagt bånd på media om denne boken.
Boken omhandler hvordan NAV-ledelsen i økende grad behandler de ansatte dårlig og hvordan saksbehandlerne i økende grad behandler brukerne dårlig.
Den forteller også hvorfor.
Nylig stod det en reportasje i Dagbladet, der noen NAV-ansatte sier at de blir presset av sine ledere til å lyve for brukerne. Dette aktualiserer en del av det boken handler om.
Boken tar blant annet for seg hvordan mange saksbehandlere ofte behandler brukerne på en måte som gjør allerede syke brukere, enda sykere.
Det finnes nok av saksbehandlere som forskjellsbehandler brukerne, ler av brukerne, provoserer brukerne bevisst, mistenkeliggjør brukerne og som presser mange brukere ut i tiltak som de blir sykere av å være i.
Mange saksbehandlere i NAV er slik, fordi de ofte ansettes av ledere som selv er slik, og fordi fagmiljøet på mange lokalkontorer ofte verdsetter saksbehandlere som er slik.
NAV irettesetter ofte ikke saksbehandlere som behandler brukerne dårlig og heller ikke ledere som behandler de ansatte dårlig. NAV trenger ikke det, fordi de har makt til det.
Når NAV så får kritikk for sin måte å behandle ansatte og brukere på, så fordømmer de ofte dem som kritiserer, og deretter tier de saken i hjel.
Slik har NAV fått drive på i årevis, til manges store fortvilelse.
Slik håndterer NAV også kritikken fra boken «NAV – fra innsiden» av David Friman.
Boken plukker NAV-systemet systematisk fra hverandre, og gir mye støtte til brukerne. Den ramser opp en rekke paradokser, som forhindrer NAV fra å fungere slik NAV sier at de skal fungere.
Representanter fra NAV sier at de ikke kjenner seg igjen i kritikken. Og det er vel ingen bombe.
De kan vel ikke gjøre så mye annet, for da risikerer de kanskje å oppfattes som illojale mot NAV.
Slik fungerer NAV; de kan behandle folk dårlig uten å ta kritikk på det og uten å bli irettesatt for det.
Og det er det NAV som er her for å hjelpe folk.
Skal det være slik?
Skal vi stilltiende bare måtte akseptere at NAV ikke gjør det de er her for å gjøre?
Er det et slikt NAV vi vil ha?
David Friman
http://bit.ly/1A3tMIv
ABABABABABABABABJORN
Tjenestedirektør i Nav – Bjørn Gudbjørgsrud, kjenner seg aldri igjen!
(Min kommentar til artikkelen av 05.12.2014 – Blir sykere av NAV)
«Nav-ansatte tør ikke kritisere sine ledere», «Nav gjør mange brukere sykere», «saksbehandlere bør gjøres ansvarlige for sine saksbehandlingsfeil» og «Nav skylder på brukerne, men har ofte mye av skylden selv», er noen av påstandene i boka.
Og hva understøtter vel ikke bokforfatterens påstander bedre enn nettopp denne avsløringen:
13.10.2010: (…) På en ledersamling en knapp uke før Joakim Lystad overtok ansvaret for gigantetaten, ble fylkesledere og andre NAV-topper presentert «Seks grunnleggende prinsipper for samhandlingen med Riksrevisjonen» (…)
«Å benytte anledningen til å diskutere egen arbeidssituasjon eller beslutninger tatt av nivåer høyere i Arbeids- og velferdsetaten eller i departementet må ikke forekomme (…)
Hos ansvarlig statsråd Hanne Bjurstrøm (Ap) nekter man å kommentere saken offentlig (…)
http://bit.ly/1q1ZQbC

ABABABABABABABEGJERD

14.12.2014: Til Hilde Haugsgjerd – Aftenposten sletter all kritikk av din kronikk i kommentarfeltet!
Utdrag fra Aftenpostens debattregler:
«I spesielle tilfeller modererer vi ekstra strengt. Det kan være i artikler der kilder er i en svært sårbar situasjon»!
Og hvem er vel mer sårbare enn forvaltningsbermen i Nav – eller oligarkene in spe – Haugsgjerd og avisredaksjonene? …
http://bit.ly/1yRrr1h

ABABABAPERLES

Paris-prinsippene – Om å ikke holde orden i eget hus.
FN`s konvensjon om økonomiske, sosiale og kulturelle rettigheter (ØSK) vedtatt 1966.
Individuell klagerett?
Nei.
Vedtatt av FN, men ikke signert av Norge.
http://bit.ly/1BAtVRq

ABABAPP

01.03.2006 – Her er statens millionklubb
Oslo (ANB): «De tre toppsjefene i den nye etaten som skal hjelpe arbeidsledige, trygdede og sosialklienter får alle lønn i millionklassen. Statens millionærklubb teller nå 13.»
Minerva 22.12.2014 – Ansvarskultur brer seg fra toppen
Problemet er ikke først og fremst at det slås for hardt ned på feil og lovbrudd i det private.
Dårlig drift, og alvorlige brudd på lover og konsesjonsregler, bør naturligvis få konsekvenser for de ansvarlige.
Det betenkelige er at slike konsekvenser virker fraværende i det offentlige.
Det kan snarere se ut som det i det offentlige eksisterer en ansvarsforståelse der alvorlige feil gjerne forklares med at ”systemet” sviktet, mens ingen personer kan holdes ansvarlige (…)
http://bit.ly/1wdJzML

ABABABABABABABABABABABABABABABABABABABABABABABESLAP

28.01.2014 – Vold og trusler mot Nav-ansatte doblet på to år
Nav-ansatte meldte i fjor fra om nær dobbelt så mange trusselepisoder som i 2012. Tre ganger så mange sier de er utsatt for fysiske angrep.
«Jeg synes det er interessant at uansett hva vi gjør og holder på med, så ser det ikke ut til at tallene går ned, sier Storvik.»
http://bit.ly/1Dj64FL

ABABABABABABABABABABABABABABABABRSTISABABABABABABABABABABABABABABABABABESTISKABABABABABABABABABABABABABABABABABEADH

Nav – Fylkesadministrasjonens utilgjengelighet og Byrådets uvilje:
(…) Sosiallederen kunne heller kalt meg inn på teppet og gitt meg en midt på trynet.
Alvorlighetsgraden av den ageringen hadde faktisk ikke vært i nærheten av det overgrepet han her utsetter meg for, ved å ikke ta min omfattende varsling om grove misligheter i foretaket på alvor, og la meg – som diabetiker gå i flere uker tilsammen helt uten penger, samt overleve flere måneder på minste sosialhjelps norm – 70 kroner dagen.
Dette vil lede til sterk forverring av sykdommer (jeg har også flere) og jeg vil gå mot en alt for tidlig død.
Selv om min fastlege to ganger understreket for sosialtjenesten i erklæring at utilstrekkelig bistand ville være livstruende for meg, (eksakt sitat) ignorerte alle parter dette, og endret termen omhyggelig kalkulerende slik at denne ble presentert som et ubetydelig lite moment i deres tilsvar på min klage til Fylkesmannen, samtidig som de manøvrerte bedraget til å stille meg i dårlig lys!
DET ligger det ikke så rent lite ondskap bak!
Selvsagt ville et slag i ansiktet ha medført konsekvenser – STORE – for sosiallederen!
Derfor denne monumentalt feige handlingen som han vet at borgeren må slite og kjempe med å forsvare seg mot – samtidig som medisinering av høyt blodtrykk opptrappes og diabetes utvikler seg på bakgrunn av utilstrekkelig forsvarlig kosthold!
Således er ikke Røeggen og kompani annet enn simple mordere i ytterste konsekvens!
http://bit.ly/1ysB0EZ
ALARM: Trusselbrevet fra sosialsjefen ved Nav St.Hanshaugen av 25.04.2014

ABABABABABABABABABABABABABABOLTABABAABABABABABABABABABABABABABABOTENOABABABABABABABABABABABABABABABABETA

Flere ansatte (har) følt seg uthengt og sjikanert på din «blogg» og uthengt og  sjikanert i det offentlige rom og du har allerede utlevert navn på ansatte ved Nav St.Hanshaugen (…)
For å sikre at hensynet til arbeidstakerenes fysiske og psykiske helse og velferd blir ivaretatt, skal arbeidsgiveren sørge for å iverksette de nødvendige tiltak.
Arbeidsmiljøloven § 4 – 3 pkt 3 og 4, innebærer en beskyttelse mot trakassering av ansatte.
Dette innebærer også trakassering fra klienter.
http://bit.ly/1mPFVX4

ABABABABATOPP

Et sitat fra Agnar Mykle vil være på sin plass, for å illustrere grådighetskulturen og herskementaliteten i det syke syke regimet med narsissistiske småkonger og annet pakk:
«Men i døden er det for sent. Da forsvinner prisene, og i et hastig, bittert sekund ser du verdiene, men da er det for sent.
Ditt ansikt skal dekkes av sorgens og bedragets tårer fordi du levde efter prisen, du skulle ha prisen på alle ting, og nu er alle priser lik null. Hører du. Null.
Og du skal dø, alene, i en uendelig butikk, med tomme hyller, hvor bare prislappene står igjen og din evighet skal ikke være til å redde, fordi du kommer med sjelen full av nuller.
Hører du?
Nuller.
Lasso rundt fru Luna. (1954)

ABEBETTE

Mitt NAV – Masteroppgave fra en som gikk fra ansatt til bruker.
http://bit.ly/1lsXbma
LISTEN OVER ALLE BLOGGPOSTER
http://bit.ly/hwKs7V

3 comments on “Nav knebler pressen etter bokutgivelsen «NAV – fra innsiden»?

  1. Tilbaketråkk: Nav knebler pressen etter bokutgivelsen «NAV – fra innsiden»? | Blopp.no

  2. Bente Sta
    januar 30, 2015

    Jeg prøvde å få dette inn på Facebook, men fikk det ikke til. Jeg har fått det til før, men det var så vanskelig at jeg husker ikke hva jeg gjorde. (2 ganger)

  3. Jeanine
    januar 31, 2015

    Takk!🙂 Du kan ta og holde nede venstre museknapp og markere hele https-linjen øverst, så høyreklikke og ta valgene «klipp ut» eller «kopier» og klikke på det, gå inn på FB og holde høyre museknapp nede og velge «lim inn».

Legg igjen en kommentar

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Follow Jeanines Blogg. Når offentlig sektor misbruker makt. on WordPress.com

Poster

januar 2015
M T W T F S S
« Dec   Feb »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

Skriv din epostadresse for å følge denne bloggen og motta meldinger om nye artikler på epost.

Bli med 934 andre følgere

%d bloggers like this: