Jeanines Blogg. Når offentlig sektor misbruker makt.

Nav og myndighetsmisbruk

Nav St.Hanshaugen sosial og Ombudet – Ragnhild Meek


ABEBAKEO
Ragnhild Meek (bildet) ved Helse-, sosial- og eldreombudet ringer meg opp litt senere samme dag – fredag 11.04.2014 kl. 14:45 etter at jeg har kommet hjem derfra, og deretter vært hos skadevolderene ved Nav St.Hanshaugen sosial og levert dem standard-klagemalen!
Hun sier hun har ringt sosialtjenesten, og at der er saken den at Røeggen og hans stedfortreder først ble ledig mellom tre og halv fire, og da er Ombudet stengt (åpent til 15.00)
Meek sier at jeg kan kontakte dem – Ombudet igjen på mandag (14 april) – «Da er din faste saksbehandler ledig, så får dere vurdere hva dere gjør videre».
Hun opplyser også om at hun har lagt alt jeg leverte i dag i posthylla til Ane Stavrum, som hun sier at er min saksbehandler, og et stykke videre inn i samtalen, sier hun at Fylkesmannen er kjappe på å behandle saker om nødhjelp!
Meek forteller meg – først nå, at hvis jeg trenger hjelp over helgen, så må jeg henvende meg til sosial vakttjeneste på Legevakten, men at det slett ikke er sikkert at jeg vil få bistand en gang der «siden de også må forholde seg til at et annet sosialkontor har sagt nei og det er ikke alltid de overprøver det – og at dette er eneste muligheten jeg har!
Men hun understreker at hun ikke kan si hvor sannsynlig det er at jeg i det hele tatt vil få hjelp, siden det angivelig skulle «ligge utenfor Ombudets myndighet«!
Jeg: Så man er i realiteten helt sakesløs og rettsløs når man står i en alvorlig og akutt krisesituasjon fordi sosialtjenesten begår forbrytelser i offentlig tjeneste og du ikke får den nødhjelpen du må ha som syk og diabetiker?
Meek: Mm. Ja, du er iallefall i en sånn «mellomfase» nå hvor du ikke har fått PRØVD saken din, og per nå, så står du jo og opplever deg rettsløs, det skjønner jeg at du gjør!
Meek sier at hun har skrevet et notat på at jeg har vært hos dem i dag, at jeg er uten midler, at jeg har fått avslag på nødhjelpssøknaden min og at hun har kontaktet sosialtjenesten (uten resultat) og foreslår at jeg kommer og leverer det skriftlige avslaget fra overnevnte i luka hos Ombudet.
Her må jeg skyte inn – Hvorfor kan da ikke Ombudet ringe og be sosiatjenesten FAXE avslaget!
Skal jeg, med sterkt forverret helsetilstand – uten penger til mat og i allefall ikke til offentlig transport, hute meg helt ned til dem igjen!?
Og – ikke minst – på Ombudets egne sider står at man må skrive under på et samtykkeskjema, for at Ombudet i det hele tatt skal kunne gå inn i en sak og hjelpe!
Det opplyste ingen av de til da fem personene jeg hadde hatt kontakt ved Ombudet meg om – ikke en gang når jeg fysisk sto hos dem nede på deres kontor!
Dette kom jeg ikke på i min opprørte tilstand, men svarte bare at det er mye jeg må reise mellom så syk jeg er, det er jo helt håpløst!
Meek – den erfarne juristen gjennom mange år tenker angivelig heller ikke på at Ombudet kan be om å få avslaget faxet, og svarer:
Jada. Jeg skjønner at det her ikke er noe heldig for deg! Det er ikke det! Men da gir jeg beskjed om at du har vært her i dag (…)
Jeg skal informere Anne Stavrum om at du har levert den klagen (standardmalen fra Ombudet) til sosialtjenesten, så får hun se om hun skal ta kontakt med sosialtjenesten for å be de vurdere det her veldig raskt!
– Jeg spør om hun har levert Stavrum de to tidligere avslagsvedtakene fra sosialtjenesten pluss kontoutskriften og CDen med opptakene.
Meek bekrefter og sier at det er lagt i hennes posthylle: «Hun skal være her på mandag«!
De visste allerede at en hjelper var reist på påskeferie!
Det er kun 18 mennesker i full stab ved Ombudet, og siden Mehus var vekk så burde uansett sjekkes grundig om min saksbebehandler Ane Stavrum ville forsvinne på samme måte – vi gikk alle mot påske – noen bedre stilt enn andre, og jeg var slett ikke den sterkeste og profesjonelle part!
Jeg var en borger i nød, og det kunne stå om både liv og helse siden jeg sto totalt uten penger og mat med den alvorlige sykdommen diabetes som nettopp må holdes i sjakk med medisiner og et strikt kostholdsregime som er dyrere å kjøpe inn enn for friske mennesker – noe legene flere ganger skriftlig hadde informert sosialtjenesten om.
Og riktig nok – Stavrum var slett ikke på jobb påfølgende mandag!
Til min mailbox tikket inn en automatisk melding fra henne etter at jeg hadde videresendt henne min omfattende mail med fire vedlegg fra Mehus, og ikke en gang på den enslige linjen som der sto skrevet, hadde hun klart å påføre riktig budskap:
From:  ans@ombudet.no
Sent: Monday, April 14, 2014 9:44:43 AM
To: emmali1@msn.com
Jeg er tilbake på jobb 22.04.15.
– Ane Stavrum

ABEBATATPOSE

HER FORTSETTER DOKUMENTAREN I KRONOLOGISK REKKEFØLGE:
HOVEDINNLEGG: Hjelpeinstansenes raljering og nekt av bistand til borgere i nød.
ALARM – Nav St.Hanshaugen sosial og Helse-, sosial- og eldreombudet – Brudd på Straffelovens § 242:
http://bit.ly/1iH36Dj
Nav St.Hanshaugen sosial og Ombudet – Fagkonsulent for oppfølging, Line Tunsve
http://bit.ly/1k1QJ2H
Ombudet – Ane Stavrum – min orientering til henne over mail, om myndighetsmisbruket fra Nav St.Hanshaugen sosial
http://bit.ly/1nu4Tyt
Ombudet – Ane Stavrum ber meg purre på sosialtjenesten selv
http://bit.ly/RSVtjC
Nav St.Hanshaugen sosial og Ombudets trusler
http://bit.ly/1iiNiqA
Ombudet – Lars Bjørn Mehus m.fl.
http://bit.ly/1rrzdaG
Nav St.Hanshaugen sosial og Ombudet – Ragnhild Meek
http://bit.ly/1huJFgt
Nav St.Hanshaugen sosial og Ombudet – Seksjonsleder Randi Trøeng
http://bit.ly/1nNxlc2
Ombudet – Anna Ryymin
http://bit.ly/RSWSXk
Index – Listen over alle bloggposter:
http://bit.ly/hwKs7V

Legg igjen en kommentar

Follow Jeanines Blogg. Når offentlig sektor misbruker makt. on WordPress.com

Poster

april 2014
M T W T F S S
« Mar   May »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  

Skriv din epostadresse for å følge denne bloggen og motta meldinger om nye artikler på epost.

Bli med 934 andre følgere

