Jeanines Blogg. Når offentlig sektor misbruker makt.

Nav og myndighetsmisbruk

Nav St.Hanshaugen sosial og Ombudet – Fagkonsulent for oppfølging, Line Tunsve


ABEBATATPOSE
8. april 2014 – Line Tunsve (min saksbehandler som både er innklaget og politianmeldt) ringer meg opp samme dag som jeg har snakket med sosialleder Sigurd Røeggen, og sier at de har mottatt en søknad fra meg om nødhjelp, og at de har forstått det slik.
(Telefonsamtalen med Sosialsjef Sigurd Røeggen forut denne dagen, der han sier at han skal be Tunsve ringe meg):
 http://bit.ly/1mHN9x7
Forts: Jeg skal jo ikke ha nødhjelps- men livsoppholdssatser på bakgrunn av det min helsetilstand fordrer og som er presisert til fulle i søknaden, så jeg ser meg nødt til å forklare henne det åpenbare som hun allerede har lest fra denne:
Jeg: Ser dere bare på overskriften, eller leser dere hele dokumentet?
T: Nja jeg har lest hele dokumentet men jeg har lest det NÅ, «så jeg er litt tung i hodet akkurat nå» så jeg forsto det sånn!
Jeg sier at hun og Trøeng har gjort grove saksbehandlingsfeil og ikke realitetsbehandlet søknaden min om hjelp til den store veterinærregningen på 5000 kroner:
Dere har bare «opplyst» om at «du må tegne forsikring på hunden din» – men det er en gammel hund, og som jeg skrev så koster det ca. 1600 kroner i måneden å ha denne forsikringen, og det har ikke jeg økonomi til, det VET du jo!
Så søknaden er ikke REALITETSBEHANDLET!
Og nå har jeg betalt tilbake store deler av lånene til veterinærregningen og på telefonen og står uten penger! Så jeg ber om – siden det ikke ble behandlet på skikkelig måte, så ber jeg om at det omgjøres og at jeg får de pengene. For nå står jeg fullstendig uten mat og midler.
T: Men jeg forsto det sånn at dette var en NØDHJELP!
I forhold til klagen på telefonregningen og på veterinærregningen, så ligger den til behandling, så den gjør vi fortløpende! No mer kan jeg ikke si!
Jeg 1:55 min. inne i lydopptaket: Men INNTIL du får behandlet det og gitt meg de pengene, hva skal jeg leve av i mellomtiden – og når får jeg pengene?
T: Det… den ligger fortsatt til behandling!
Jeg (misforstår) – for tilbakemeldingen fra saksbehandleren var hinsides all logikk, skulle jeg ha oppfattet den rett! :
Jeg: Så den avgjør du i morgen… eller i dag?
Tunsve: Nei det vet jeg ikke! (gjentar) Det vet jeg ikke! Den ligger fortsatt til behandling, vi har behandlingstid, og så ser vi i forhold til det!
Jeg spør hvilken dato det er i dag, og Tunsve svarer at det er 8. april.
Jeg: Jeg sendte inn søknaden natt til i dag og har der tilkjennegjort at jeg står fullstendig uten mat og penger! Da må jeg jo få penger i løpet av – det står jo i Loven – en dag eller to, når realitetene er sånn!
Så da kan jo ikke du si bare si at «jeg vet ikke når det blir behandlet», det blir jo helt feil!
T: Men det kan jeg ikke svare på! Beklager, jeg kan ikke svare på det!

ABEBECIS

Jeg (forundret):  Ja men nå snakker jeg til deg om LOVEN – loven er jo slik! Den må jo DU rette deg etter?!
Tunsve forblir taus, og jeg fortsetter: Jeg står uten mat og penger, jeg er syk! Jeg har 14 fysiske diagnoser – det VET jo du! Det er jo FARLIG!
Jeg skriver i søknaden at ambulansen kom sist jeg ble nektet nødhjelp!
Og sist jeg søkte om livsoppholdssatser for nødhjelp (februar 2014), så lot dere meg stå helt uten penger i fem dager! Dere blåste i å behandle den! Sånn kan dere ikke behandle folk!
Tunsve lager pause og venter meg ut, og jeg fortsetter med å gjenta at jeg er syk og har en rekke sykdommer
T: Jeg tenker at dette har du snakket med – med sosialsjefen om, og vi forholder oss til det han sier, og så ønsker vi hverandre bare en god ettermiddag!
Jeg: Hva er det han sier?
Stillhet.
Jeg; Hallo???
T (med en liten latter): Ja vi forholder oss til det han har sagt: Atte vi behandler søknadene fortløpende, så fort vi kan!
Jeg: Ja han har bedt om at du skal gå inn å se på den i dag, for jeg sa til ham at jeg står helt uten mat og penger så han VET jo det, og det var det han skulle formidle til deg!
Og dere har jo ikke LOV å la borgere stå uten mat og penger mer enn toppen et døgn?
T: MEN DET ER JO DA AT JEG SPØR OM DU SØKER NØDHJELP!
Jeg: Ja men MED …
T avbryter: Men det er jo DET jeg spør deg om, fordi jeg forsto det sånn at denne søknaden som kom inn var en nødhjelpssøknad!
Jeg: Ja! MEN jeg søker om det med LIVSOPPHOLDSSATSER fordi jeg er så syk, og det har dere kjennskap til fra langt tidligere!

ABEBATATPOSE

T: Men vi trenger en DOKUMENTASJON i forhold til det å behandle den!
Jeg: I forhold til å behandle hva?
T: I forhold til å behandle nødhjelpssøknaden din!
Jeg: Ja hva trenger dere da?
T: Vi trenger dokumentasjon på at du står uten midler!
Jeg: Ja hvordan skal jeg dokumentere det da?
T: Det må du jo dokumentere gjennom kontoutskriften!
Jeg: Så jeg må levere dere en kontoutskrift!
Ja!
Jeg: Hvorfor ønsket du meg bare en god ettermiddag i sted da, uten å opplyse om dette her?
T: Jeg har opplyst deg om det, men DU sa det ikke var en nødhjelpssøknad!
Jeg: Nei du opplyste meg IKKE om at dere måtte ha en kontoutskrift!
T (raljerer videre, sliter stort, og biter seg selv i halen):  Jeg spurte – sa at du hadde spurt – søkt om nødhjelp…
Jeg avbryter: Jeg sa at jeg står uten mat og penger, og da må jo du skjønne at dette er en kritisk situasjon?!
T: Men det – det – da forsto vi det sånn, at det var en nødhjelpsøknad!
Jeg: Men jeg kan jo ikke få nødhjelp-SATSER, og det har jeg jo begrunnet sterkt! Det VET dere jo – jeg er altfor syk til DET, og inntil dere innvilger meg den søknaden dere ikke behandlet om veterinær- og telefonpenger!
T (repeterer kun): Vi TRENGER en dokumentasjon på at du står uten midler!
Jeg: Ja en kontoutskrift!
T: Ja!
Jeg: Akkurat! Dette går til Sivilombudsmannen. Jeg kommer med den i morgen! Hei!
Samtalen avsluttes.

ABABABABABABABABABABABABABABABABABABABABABABABABABABABABABABETUBE

Lydopptaket:

Urederlig pakk med beslutningsmyndighet – Nav St.Hanshaugen sosial
http://bit.ly/1HJkD81
Jeg leverte kontoutskriften neste dag og fikk den stemplet innlevert.
Den ble godkjent som sådan, for der ble bevist at jeg ikke hadde andre midler til rådighet enn det jeg oppga.
Men de hadde andre metoder for å kryste blod av en gråstein.
Les spesielt nedtegnelser fra den tapede telefonsamtalen jeg hadde tre dager senere med seksjonssjef Randi Trøeng – hennes «forklaring» på avslag nødhjelp som altså ble utfallet av «dialogen» jeg hadde hatt både med sosialsjefen og Tunsve – tre dager etter at jeg hadde søkt om ytelsen:
Nav St.Hanshaugen sosial og Ombudet – Seksjonsleder Randi Trøeng
http://bit.ly/1nNxlc2
Youtube – Lydopptaket:
Randi Trøeng – Avslag nødhjelp 11.04.2014
http://bit.ly/1oNTgCg

ABEBATATPOSE

HER FORTSETTER DOKUMENTAREN I KRONOLOGISK REKKEFØLGE:
HOVEDINNLEGG: Hjelpeinstansenes raljering og nekt av bistand til borgere i nød.
ALARM – Nav St.Hanshaugen sosial og Helse-, sosial- og eldreombudet – Brudd på Straffelovens § 242:
http://bit.ly/1iH36Dj
Nav St.Hanshaugen sosial og Ombudet – Sosialsjef Sigurd Røeggen
 http://bit.ly/1mHN9x7
Nav St.Hanshaugen sosial og Ombudet – Fagkonsulent for oppfølging, Line Tunsve
http://bit.ly/1k1QJ2H
Ombudet – Ane Stavrum – min orientering til henne over mail, om myndighetsmisbruket fra Nav St.Hanshaugen sosial
http://bit.ly/1nu4Tyt
Ombudet – Ane Stavrum ber meg purre på sosialtjenesten selv
http://bit.ly/RSVtjC
Nav St.Hanshaugen sosial og Ombudets trusler
http://bit.ly/1iiNiqA
Ombudet – Lars Bjørn Mehus m.fl.
http://bit.ly/1rrzdaG
Nav St.Hanshaugen sosial og Ombudet – Ragnhild Meek
http://bit.ly/1huJFgt
Nav St.Hanshaugen sosial og Ombudet – Seksjonsleder Randi Trøeng
http://bit.ly/1nNxlc2
Ombudet – Anna Ryymin
http://bit.ly/RSWSXk
 ABABABABABABABABABABABABABABABABABABABABABABABABABABABABABABABABABABABABABABABABABABTRAITOR
Fylkesmannen og kameraderiet – Del 1
http://bit.ly/1vHVQZM
Fylkesmannen og kameraderiet – Del 2
http://bit.ly/1GebaUZ
Index – Listen over alle bloggposter:
http://bit.ly/hwKs7V

Legg igjen en kommentar

Follow Jeanines Blogg. Når offentlig sektor misbruker makt. on WordPress.com

Poster

april 2014
M T W T F S S
« Mar   May »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  

Skriv din epostadresse for å følge denne bloggen og motta meldinger om nye artikler på epost.

Bli med 934 andre følgere

